سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن را که نانخور کم است یکى از دو توانگرى‏اش فراهم است . [نهج البلاغه]
به وبلاک حسین شهسوارزاده خوش آمدید
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بلاغه الحسین

ادامه مباحث سخنان بلیغ حضرت امام حسین

22- کلید نجات

 کسی که از خود رأی و نظر ندارد و مکر و حیله مردم او را در مانده می کند ،‌کلید نجاتش همراهی و احتیاط است .

23- آموزش یاران اهل بیت (ع)

هر کس متکفل یتیمی از یاران ماگردد ( که به واسطه عدم دسترسی به ما، ‌از ما منقطع شده است ) و با او همراهی کند و با علوم ما که به او رسیده است ، ‌او را ارشاد و هدایت کند ،‌ خداوند عزوجل به او می فرماید : ای بنده با کرامت و مهربان! برمن این کرامت(هدایت) اولی است ، و خطاب به فرشتگان می فرماید :‌ در بهشت برای او به تعداد هر حرفی که تعلیم داده است یک میلیون قصر بسازید و هر نعمتی که در شأن او باشد نیز به او ببخشید.

24- تقیه عامل جدایی دوست و شمن

اگر تقیه نبود ،‌ دوست و دشمن ما از هم شناخته نمی شدند و اگر نبود شناخت حقوق برادران ، چیزی از سیئات و خطا شناخته نمی شد ،‌ مگر آن که بر جمیع آنها عذاب و عقاب می آمد و اما خداوند فرمودند:‌ (( هر مصیبتی که به شما
می رسد حاصل کار خود شماست ،‌ با این که خداوند از گناهان زیادی می گذرد))

25- ارادتمند و شیعه

( مردی به حضرت عرض کرد : ‌ای فرزند رسول خدا ( ص) من از شیعیان و پیروان شما هستم ) حضرت به او فرمودند: از خدابترس و چیزی را ادعا مکن که خداوند متعال به تو بگوید : دروغ گفتی و ادعای نادرستی کردی ،‌( بدان ) شیعیان ما کسانی هستند که دل هایشان از هر دو رویی و کینه و نیرنگ خالی باشد ، ولی بگو :‌ من از دوستان و ارادتمندان شما هستم .

26- نسخه ترک گناه

( مردی به حضرت عرض کرد :‌ ای فرزند رسول خدا(ص)‌من شخصی گنه کارم و قدرت بر ترک گناه ندارم ، ‌مرا موعظه فرما)‌حضرت فرمود:‌پنچ کار ا انجام بده ( و بعد از آن )‌هر گناهی که می خواهی مرتکب شو:

1. از روزی خداوند مخور و هر گناهی که خواهی بکن.

2. از ولایت ( و حکومت) خداوند خارج شو و هر گناهی که می خواهی انجام ده.

3. جایی برو که خداوند تو را نبیند سپس مرتکب هر گناهی که خواهی بشو.

4- وقتی فرشته مرگ برای گرفتن جانت می آید او را از خود دور کن و به هر گناهی که می خواهی مشغول شود.

5- وقتی مالک دوزخ تو را به آتش می برد ،‌داخل مشو ،‌و هر گناهی که خواهی به جا آور.

  27- دوستان چهار گانه

برادری (دوستی )‌چهار گونه است :

1- برادری که برای خودش و تو سودمند است .

2- برادری که فقط به سود توست .

3- برادری که فقط به ضر توست.

4- برادری که هیچ گونه نفعی برای تو و خودش ندارد.

از معنای این سخن سؤ‌ال شد.

حضرت فرمودند:

1. برادری که به نفع تو و خودش است ،‌برادری است که غرضش از ارتباط با تو بقای دوستی (‌و برادری)‌است و
نمی خواهد پیمان برادری اش با تو گسسته شود.زیرا اگر پیمان برادری کامل گردد، موجب (نشاط) و زندگی هر دو خواهد شد،‌اما برادری به حال نزاع و مخالفت در آید ،‌ هر دو ضرر خواهند کرد .

2.برادری که به نفع توست،کسی است که طمعی از تو ندارد ، بلکه مشتاق و علاقمند توست ،‌بنا براین با ارتباط با تو ، طمعی در دنیا ندارد و به طور کلی به حال تو سودمند است .

3. برادری که به ضرر توست کسی است که منتظر فرود آمدن حادثه ای بر تو می باشد،‌و در پنهان با تو یکرنگ نیست و در میان بستگان ( و دوستان)‌دروغ را به تو نسبت می دهد،‌و به تو همانند حسود می نگرد ،‌پس لعنت خدا بر او باد.

4. برادری که نه به نفع تو ونه به نفع خویش است کسی است که خداوند وجودش را از حماقت پر کرده و او را از رحمت خویش دور ساخته است ؛‌او را می بینی که همواره خودش را بر تو ترجیح می دهد ،‌و از را طمع ،‌به دنبال آنچه تو داری می باشد .

28- نجات شیعه

حضرت به مردی فرمود: کدام عمل در نزد تو محبوت تر و مطلوب تر است ؟آیا مردی که می خواهد بیچاره ای را بکشد و تو را از نجات می دهد و یا کسی که دشمن اهل بیت است و می خواهد شیعه ناتوانی را از راه راست منحرف سازد و تو آن شیعه را که توانای استدلال ندارد با دلیل و برهان از گمراهی رهایی می بخشی ؟

سپس حضرت فرمودند :

نجات شیعه که در معرض گمراه شدن است از دست ناصبی ( دشمن اهل بیت ع)با ارزش تر می باشد ،‌زیرا خداوند
 می فرماید : کسی که نفسی را احیاء کند،‌گویا همه مردم را زنده کرده است و آنهارا از کشته شدن با شمشیرها رهایی بخشیده است .

29- صفات سلاطین

بدترین ویژگی حاکمان و سلاطین (‌سه چیز است)‌: 1. ترس از دشمنان؛ 2. سخت دلی نسبت به ضعیفان ؛ 3. بخل ورزیدن به هنگام عطا وبخشش.

30-میزان تلاش

در آنچه صاقت نداری ،‌به خود سختی و رنج مده ،‌و به آنچه نمی رسی ،‌ دست درازی مکن ،‌و به آنچه در قدرتت نیست ،‌اعتماد نکن ،‌به اندازه بهره ای که می بری انفاق کن ،‌و به میزان عملی که انجام می دهی به دنبال پاداش باش شادی تو منحصر باشد درآنچه که از طاعت خداوند به جا آورده ای و فقط آنچه را که شایسته و اهل آن هستی بردار
(‌و استفاده کن )

31-آرامش امین

شخص امین همواره درامنیت و آرامش (‌درونی) است . و شخص بی گناه و پاک ،‌وحشت و ترسی ندارد ( و با شجاعت به وظایف خویش اقدام می کند )‌انسان خیانت پیشه و بد کردار ،‌در ترس و هراس به سر می برد . وقتی بر انسان عاقل سختی و بلای وارد شود غم واندوه خویش را با هوشیاری ( و دور اندیشی )بر طرف و عقل خویش را برای چاره جویی به کار می گیرد.

32- برخورد با سلاطین

 برای پادشاهی از دارویی تعریف نکن ،‌زیرا اگر منفعت بدهد از تو تشکر نمی کند ، ‌و اگر متضرر شود ،‌تو را متهم
 می کند .

33- گناه از عذر خواهی بهتر است

در نزد حضرت یادی از معذرت خواهی عبدالله بن عمرو بن العاص در مورد حضورش در جنگ صفین شد ،‌ حضرت فرمود :‌چه بساگنانی که از عذر خواهی بهتر باشد .

34- استفاده خوب و بجا از ثروت

مال وثروت اگر به کار تو نیاد ،‌تو متعلق به آن خواهی بود (‌و برای جمع آن ،‌زحمت بیهوده می کشی )‌تو نیز برای اموال پایدار نخواهی بود ،‌همان گونه که آن ،‌برای تو باقی نمی ماند ،‌بنا براین ،‌قبل از این که اموال ،‌تو را در کام خود فرو گیرد ،‌تو از آن استفاده (‌مناسب )‌کن .

35- پذیرش احشان

کسی که عطا و بخشش تو را پذیرفته ،‌ در راه رسیدن به بزرگواری به تو یاری رسانده است .

 ادامه دارد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » شهسوارزاده ( یکشنبه 90/9/13 :: ساعت 5:28 عصر )
»» بلاغه الحسین (ع)

بسمه تعالی

((السلام علیک یا ثارالله وبن ثاره ) با سلام وعرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری سرور آزادگان ابا عبد الله الحسین علیه السلام مبحاثی از سخنان این امام شهید در بحث حکم و مواعظ و محاسن و آداب بر گرفته از کتاب بلاغه الحسین تقدیم دوستان می نمایم .

1- بندگی واقعی

کسی که خداوند را آن گونه که شایسته اوست پرستش نماید ، خداوند به او برتر از آرزوهایش و بالاتر از آنچه او را کفایت کند ،‌عنایت فرماید .

2- پدر ارزشمند

هرکس حق شناس دو پدر خویش محمد (ص)و علی (ع)‌که برترین پدران او هستند باشد و آن گونه که شایسته است از ایشان اطاعت نماید ،‌به او گفته می شود:‌در میان هر بهشتی که می خواهی سکونت نما.

3- اقسام عبادت

گروهی خداوند را از روی شوق ( به ثواب و پاداش ) عبادت نمایند و این عبادت تاجران است و برخی را به جهت ترس (‌از عذاب ) پرستش کنند و این عبادت بردگان است و جمعی خداوند را از روی شکر ( نعمت های بی کرانش )‌
می پرستند که این عبادت آزادگان و برترین عبادت است .

4- فقیرترین مردم

از حضرت سؤال شد: ای فرزند رسول خدا(ص) چگونه صبح نمودید؟

حضرت پاسخ فرمودند:صبح نمودم در حالی که پروردگاری دارم که مافوق ( و برتر از من است ،‌و آتش در مقابلم و مرگ به دنبال من و حساب (قیامت) مرا احاطه کرده ( و به زودی به پای حساب خواهیم رفت ) و من در گرو عمل خویشم ،‌آنچه را دوست داشته باشم نمی یابم و آنچه را نپسندم توان دور کردن آن را ندارم ،‌کارها به دست غیر من است و او اگر بخواهد مرا مجازات می کند و اگر بخواهد می بخشد (با توجه به این مطالب) چه کسی فقیر و نیازمند تر از من خواهد بو ؟!

5- عوامل تسلیم

اگر سه چیز در فرزند آدم ( انسان ها)‌نمی بود ،‌در برابر هیچ چیز سر تسلیم فرو نمی آورد ، فقر ،‌بیماری و مرگ

6- چهار خصلت سودمند

هرکس به نزد ماآید ، از چهار خصلت بهرمند خواهد شد :‌1- اعتقادات صحیح پیدا خواهد کرد ؛2- از اخلاق حسنه برخوردار خواهد شد ؛ 3- دوست مفیدی خواهد داشت ؛‌4- از انس و همنشینی با دانشمندان و عالمان بهره مند خواهد شد .

7- زشتی غیبت

حضرت خطاب به کسی که در حضورش ،‌غیبت شخصی را می کرد فرمود :‌فلانی ! از غیبت دست بردار که هماناغیبت غدای سگان جهنم است .

  8- چرا مهلت ؟

((مهلت دادن)) ازناحیه خداوند به بنده ، این است که نعمت بسیاری به او عنایت می کند ، اما امکان و توفیق شکرگزاری را از او می گیرد .

9- بخیل کیست ؟

بخیل کسی است که از سلام کردن خودداری ورزد.

10- عمل خوب

مردی (در حضور امام ع ) گفت :‌اگر نیکی به نا اهل برسد ،‌تباه خواهد شد ،‌حضرت فرمود: این گونه عمل نیست ،‌عمل خوب همانند باران تند است ،‌ که به نیکو کار و نابکار می رسد.

11- سلام قبل از کلام

مردی در آغاز برخوردش با حضرت قبل از سلام ،‌از ایشان احوالپرسی کرد، ‌حضرت فرمود: ‌قبل از هر کلام ،‌ باید سلام گفت و سپس فرمودند :‌به کسی اجازه برای سخن یا کاری ندهید ،‌مگر آن که قلبش سلام کند.

12- در خواست کمک فقط در سه مورد

مردی از حضرت طلب کمک کرد، ‌حضرت فرمودند:‌طلب از دیگران مصلحت نیست ،‌مگر در سه مورد :1. گرفتاری سخت؛ 2. فقر طاقت فرسا؛ 3. دیه و خون بهایی که نتوان پرداخت .

مردی عرض کرد :‌نیامدم مگر برای یکی از این موارد ،‌ پس حضرت علیه السلام دستور فرمود ، صد دینار به او عطا کردند.

13- تفسیر نعمت

مردی از حضرت در مورد کلام خدا که فرمود : ((و اما بنعمه ربک فحدث ))توضیح خواست ؛ حضرت د رجوابش فرمود : خداوندبه پیامبر امر فرمود که به مردم خبر دهد از آنچه خداوند در دینش به او عنایت کرده است .

14- برحذر باش

به فرزندشان علی فرمودند: پسر عزیزم ! از ظلم کردن به کسی که کمک و همراهی جز خدا بر علیه تو ندارد ،‌برحذر باش .

15- حاجت خواهی از جوانمردان

مردی از طایفه انصاربه نزد حضرت آمد و از ایشان حاجتی می خواست ، حضرت به او فرمود: ای برادر انصار ! آبروی خویش را حفظ کن ( از این که خواهشی کنی و آبرویت برود) ، و نیازمندیت را آن گونه که می خواهی و تو را مسرور می کند در کاغذی بنویس تا ان شاء‌الله ( به خواسته ات برسی)

او نوشت :‌ای ابا عبدالله ! می باید پانصد دینار به کسی بپردازم و او در پرداخت طلبش اصرار می کند، شما با او سحن بگویید تا به من مهلتی دهد و توان پرداخت طلبش را داشته باشم .

وقتی حضرت نامه او را خواندند ،‌ به منزل خویش رفتند و کیسه ای که هزار دینار برای این که قرض خود را بپردازی و پانصد دینار دیگر برای این که حال و روزت را بهبود بخشی ، و حاجت خویش را جز به یکی از این سه گروه باز گو مکن : اول متدین ؛ دوم باشخصیت؛ سوم دارای اصل ونسب خانوادگی .

1. اما کسی که دیندار است ( باکمک به تو) دین خودش را حفظ می کند.

2. اما فرد با شخصیت ؛ شرم می کند از این که تو را دست خالی باز گرداند.

3. اما کسی که دارای اصل ونسب خانوادگی است( و از آبروی اجتماعی برخودار است )می داند که تو راضی نمی شوی به خاطر نیاز خویش ،‌آبروی خود را بر باد دهی ،‌لذا با آبروی نیازت ؛‌آبروی تو را حفظ می کند.

 

16- نشانه های مقبولیت

از دلایل مقبولیت انسان ؛ همنشینی با صاحبان عقل و اندیشه است و از نشانه های جهالت ، بگو مگو کردن با غیر کافران است و از نشانه های عالم ، نقد و دقت د ر گفته هایش و آگاهی او به حقایق و ریشه های فنون تفکر و تعقل است .

17-  قرآن آیینه مومن

مومن خدا را پناه خود و کلام خداوندی را آیینه خویش قرار داده گاهی به عنوان توجه به صفات مومنان به آیینه نظر
 می کند و زمانی در حالات ستمگران خیره می شود و از آن آیینه لطافتی می بیند و مومن نفس و وجود خویش راکاملاً‌می شناسد و با هوشیاری کامل و دانش ،‌در تبیین نسبت به خدا به سر می برد و دربرابر پارسایی و تقدس تسلیم است .

18- چرا عذر خواهی

بر حذر باش از این کار ی کنی که نیازمند معذرت خواهی باشی، زیرا مومن بد نمی کند تا معذرت بخواهد (ولی)منافق هر زوز رفتاری ناپسند انجام می دهد و عذر می آورد.

19- پاداش سلام کردن

برای سلام هفتاد حسنه است که 69 حسنه آن برای گوینده سلام و یک حسنه برای جواب گوینده است .

20- حفظ آبرو

فرد نیازمند ( با در خواست از تو) آبروی خویش را در ( معرض)‌ریختن قرار داده است، پس تو با بر آوردن حاجتش آبروی او را نگهدار .

21-دوستی اهل بیت

کسی که ما (اهل بیت ع)را برای خدا دوست داشته باشد ، همراه ما بر پیامبر ( ص)‌وارد می شود ، همانند این دو انگشت ( که در کنار هم قرار گرفته )‌و کسی که ما را برای دنیا دوست داشته باشد (‌پس بداند) دنیا شامل نیکو کار و بد کار خواهد شد (‌دنیا به او می رسد ولی بهره ای از دوستی ما در آخرت نخواهد داشت )

 ادامه دارد

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » شهسوارزاده ( پنج شنبه 90/9/10 :: ساعت 4:46 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اسلام و حضرت خدیجه (س)
ویندوز 1
مبانی کامپیوتر
میانبر در کیبورد
خطرات استفاده از فلش
شماره اس ام اس های مهم و لازم کشور
[عناوین آرشیوشده]