سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤمن، بر آن که با او دشمنی می ورزد، ستم نمی کند و در راه آن که دوستش دارد، دست به گناه نمی زند . [امام علی علیه السلام]
به وبلاک حسین شهسوارزاده خوش آمدید
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» بلاغه الحسین

ادامه مباحث سخنان بلیغ حضرت امام حسین

22- کلید نجات

 کسی که از خود رأی و نظر ندارد و مکر و حیله مردم او را در مانده می کند ،‌کلید نجاتش همراهی و احتیاط است .

23- آموزش یاران اهل بیت (ع)

هر کس متکفل یتیمی از یاران ماگردد ( که به واسطه عدم دسترسی به ما، ‌از ما منقطع شده است ) و با او همراهی کند و با علوم ما که به او رسیده است ، ‌او را ارشاد و هدایت کند ،‌ خداوند عزوجل به او می فرماید : ای بنده با کرامت و مهربان! برمن این کرامت(هدایت) اولی است ، و خطاب به فرشتگان می فرماید :‌ در بهشت برای او به تعداد هر حرفی که تعلیم داده است یک میلیون قصر بسازید و هر نعمتی که در شأن او باشد نیز به او ببخشید.

24- تقیه عامل جدایی دوست و شمن

اگر تقیه نبود ،‌ دوست و دشمن ما از هم شناخته نمی شدند و اگر نبود شناخت حقوق برادران ، چیزی از سیئات و خطا شناخته نمی شد ،‌ مگر آن که بر جمیع آنها عذاب و عقاب می آمد و اما خداوند فرمودند:‌ (( هر مصیبتی که به شما
می رسد حاصل کار خود شماست ،‌ با این که خداوند از گناهان زیادی می گذرد))

25- ارادتمند و شیعه

( مردی به حضرت عرض کرد : ‌ای فرزند رسول خدا ( ص) من از شیعیان و پیروان شما هستم ) حضرت به او فرمودند: از خدابترس و چیزی را ادعا مکن که خداوند متعال به تو بگوید : دروغ گفتی و ادعای نادرستی کردی ،‌( بدان ) شیعیان ما کسانی هستند که دل هایشان از هر دو رویی و کینه و نیرنگ خالی باشد ، ولی بگو :‌ من از دوستان و ارادتمندان شما هستم .

26- نسخه ترک گناه

( مردی به حضرت عرض کرد :‌ ای فرزند رسول خدا(ص)‌من شخصی گنه کارم و قدرت بر ترک گناه ندارم ، ‌مرا موعظه فرما)‌حضرت فرمود:‌پنچ کار ا انجام بده ( و بعد از آن )‌هر گناهی که می خواهی مرتکب شو:

1. از روزی خداوند مخور و هر گناهی که خواهی بکن.

2. از ولایت ( و حکومت) خداوند خارج شو و هر گناهی که می خواهی انجام ده.

3. جایی برو که خداوند تو را نبیند سپس مرتکب هر گناهی که خواهی بشو.

4- وقتی فرشته مرگ برای گرفتن جانت می آید او را از خود دور کن و به هر گناهی که می خواهی مشغول شود.

5- وقتی مالک دوزخ تو را به آتش می برد ،‌داخل مشو ،‌و هر گناهی که خواهی به جا آور.

  27- دوستان چهار گانه

برادری (دوستی )‌چهار گونه است :

1- برادری که برای خودش و تو سودمند است .

2- برادری که فقط به سود توست .

3- برادری که فقط به ضر توست.

4- برادری که هیچ گونه نفعی برای تو و خودش ندارد.

از معنای این سخن سؤ‌ال شد.

حضرت فرمودند:

1. برادری که به نفع تو و خودش است ،‌برادری است که غرضش از ارتباط با تو بقای دوستی (‌و برادری)‌است و
نمی خواهد پیمان برادری اش با تو گسسته شود.زیرا اگر پیمان برادری کامل گردد، موجب (نشاط) و زندگی هر دو خواهد شد،‌اما برادری به حال نزاع و مخالفت در آید ،‌ هر دو ضرر خواهند کرد .

2.برادری که به نفع توست،کسی است که طمعی از تو ندارد ، بلکه مشتاق و علاقمند توست ،‌بنا براین با ارتباط با تو ، طمعی در دنیا ندارد و به طور کلی به حال تو سودمند است .

3. برادری که به ضرر توست کسی است که منتظر فرود آمدن حادثه ای بر تو می باشد،‌و در پنهان با تو یکرنگ نیست و در میان بستگان ( و دوستان)‌دروغ را به تو نسبت می دهد،‌و به تو همانند حسود می نگرد ،‌پس لعنت خدا بر او باد.

4. برادری که نه به نفع تو ونه به نفع خویش است کسی است که خداوند وجودش را از حماقت پر کرده و او را از رحمت خویش دور ساخته است ؛‌او را می بینی که همواره خودش را بر تو ترجیح می دهد ،‌و از را طمع ،‌به دنبال آنچه تو داری می باشد .

28- نجات شیعه

حضرت به مردی فرمود: کدام عمل در نزد تو محبوت تر و مطلوب تر است ؟آیا مردی که می خواهد بیچاره ای را بکشد و تو را از نجات می دهد و یا کسی که دشمن اهل بیت است و می خواهد شیعه ناتوانی را از راه راست منحرف سازد و تو آن شیعه را که توانای استدلال ندارد با دلیل و برهان از گمراهی رهایی می بخشی ؟

سپس حضرت فرمودند :

نجات شیعه که در معرض گمراه شدن است از دست ناصبی ( دشمن اهل بیت ع)با ارزش تر می باشد ،‌زیرا خداوند
 می فرماید : کسی که نفسی را احیاء کند،‌گویا همه مردم را زنده کرده است و آنهارا از کشته شدن با شمشیرها رهایی بخشیده است .

29- صفات سلاطین

بدترین ویژگی حاکمان و سلاطین (‌سه چیز است)‌: 1. ترس از دشمنان؛ 2. سخت دلی نسبت به ضعیفان ؛ 3. بخل ورزیدن به هنگام عطا وبخشش.

30-میزان تلاش

در آنچه صاقت نداری ،‌به خود سختی و رنج مده ،‌و به آنچه نمی رسی ،‌ دست درازی مکن ،‌و به آنچه در قدرتت نیست ،‌اعتماد نکن ،‌به اندازه بهره ای که می بری انفاق کن ،‌و به میزان عملی که انجام می دهی به دنبال پاداش باش شادی تو منحصر باشد درآنچه که از طاعت خداوند به جا آورده ای و فقط آنچه را که شایسته و اهل آن هستی بردار
(‌و استفاده کن )

31-آرامش امین

شخص امین همواره درامنیت و آرامش (‌درونی) است . و شخص بی گناه و پاک ،‌وحشت و ترسی ندارد ( و با شجاعت به وظایف خویش اقدام می کند )‌انسان خیانت پیشه و بد کردار ،‌در ترس و هراس به سر می برد . وقتی بر انسان عاقل سختی و بلای وارد شود غم واندوه خویش را با هوشیاری ( و دور اندیشی )بر طرف و عقل خویش را برای چاره جویی به کار می گیرد.

32- برخورد با سلاطین

 برای پادشاهی از دارویی تعریف نکن ،‌زیرا اگر منفعت بدهد از تو تشکر نمی کند ، ‌و اگر متضرر شود ،‌تو را متهم
 می کند .

33- گناه از عذر خواهی بهتر است

در نزد حضرت یادی از معذرت خواهی عبدالله بن عمرو بن العاص در مورد حضورش در جنگ صفین شد ،‌ حضرت فرمود :‌چه بساگنانی که از عذر خواهی بهتر باشد .

34- استفاده خوب و بجا از ثروت

مال وثروت اگر به کار تو نیاد ،‌تو متعلق به آن خواهی بود (‌و برای جمع آن ،‌زحمت بیهوده می کشی )‌تو نیز برای اموال پایدار نخواهی بود ،‌همان گونه که آن ،‌برای تو باقی نمی ماند ،‌بنا براین ،‌قبل از این که اموال ،‌تو را در کام خود فرو گیرد ،‌تو از آن استفاده (‌مناسب )‌کن .

35- پذیرش احشان

کسی که عطا و بخشش تو را پذیرفته ،‌ در راه رسیدن به بزرگواری به تو یاری رسانده است .

 ادامه دارد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » شهسوارزاده ( یکشنبه 90/9/13 :: ساعت 5:28 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اسلام و حضرت خدیجه (س)
ویندوز 1
مبانی کامپیوتر
میانبر در کیبورد
خطرات استفاده از فلش
شماره اس ام اس های مهم و لازم کشور
[عناوین آرشیوشده]