سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیور دانش، احسان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
به وبلاک حسین شهسوارزاده خوش آمدید
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ادامه مباحث سخنان بلیغ حضرت امام حسین

  46- خوف از خدا

به حضرت عرض شد :‌چرا این قدر از خدا می ترسی ؟ جواب دادند :‌روز قیامت کسی در امان نیست ،‌مگر آن که در دنیا ،‌خوف خدا را در دل داشته باشد .

47- جها د واجب است یا مستحب ؟

از حضرتش سؤال شد که جهاد واجب است ،‌یا مستحب ؟

امام ( ع)‌در پاسخ فرمودند: جهاد چهار صورت دارد ،‌دو صورت آن لازم و واجب است ،‌سوم ،‌جهاد لازمی است که بدون امام انجام نپذیرد ،‌چهارم ،‌جهاد مستحب است .

ü       اما دو جهاد واجب است آن است که فردی با نفس خود در کناره گیری از نا فرمانی خداوند جهاد نماید و آن بزرگ ترین جهاد است ،‌و جهاد با آن کفاری که هم مرز با شمایند .

ü       اماجهادی که لازم است و جز با امام انجام نشود ،‌جهاد با دشمن است که این جهاد بر همه امت لازم است و اگر این جهاد ترک کنند ،‌عذاب امت را فراگیرد و این نوع جهاد بر امام لازم است ،‌و نحوة آن این است که امام ( ع )‌همراه امت برای دشمن لشکر کشی کند و با آنها جهاد نماید .

ü       اما جهادی که مستحب است ،‌مبارزه برای برپایی هر مستحبی که از بین رفته است ،‌در نتیجه انسان مسلمان ،‌سنتی را احیا می کند و در راه بر پایی و زنده کردن و اجرای آن جهاد می نماید .

که جهاد در این جهت ،‌از بهترین اعمال است ،‌زیرا سنتی را احیانموده است رسول خدا (‌ص)‌فرمودند :‌هر که سنت و روش خوبی بر قرار کند ،‌ثواب آن و ثواب هر کس را که تا قیامت به آن عمل نماید خواهد برد ،‌بی آن که از ثواب او چیزی کاسته شود .

48- امام هدایت و امام ضلالت

( مردی از حضرت سؤال کرد :‌ای فرزند رسول خد (‌ص)‌مارا از کلام خداوند عزوجل خبر ده که فرمودند :‌روزی که ما مردم را با امام و پیشوای ایشان – برای حساب – می خوانیم )

حضرت فرمودند :‌منظور امامی است که مردم را به سوی خداوند دعوت نماید و مردم او را اجابت کنند و امامی که مردم را به گمراهی بخواند و مردم تسلیم او گردند ،‌آنها در بهشتند و اینها در آتش ،‌و این گفتار خداوند عزوجل است که فرمود:‌(( گروهی در بهشت می باشند و گروهی در آتش دوزخ ))

49- سپری شدن عمر

ای پسر آدم !تو همانند روزها هستی ،‌هر روزی که می گذرد بخشی از (‌عمر )‌تو کاسته می شود

50- مطالب قران

در کتاب خداوند عزوجل ،‌چهار نوع مطلب وجود دارد :‌عبارات ،‌اشارات ،‌لطایف و حقایق

عبارت ها برای عوام است ،‌اشاره قران برای خواص است ،‌لطایف برای اولیاست و حقایق برای انبیاء‌(ع )‌ می باشد .

51- مناظره

(روایت شده ،‌مردی به حضرت عرض کرد :‌بنشین تا در باره دین ،‌مناظره نماییم)حضرت فرمود : ای مرد! من نسبت به دین خویش آگاهم وراه هدایت برمن گشوده است ،‌اگر تو نادان هستی به دانبال دانش برو! من نیازی به مجادله ندارم ،‌همانا شیطان انسان را وسوسه کرده با ام نجوا کند و گوید :‌با مردم درباره دین مناظره نما تا گمان به ناتوانی و نادانی تو نبرند، پس (‌بدان )‌حال انسان از چهار صورت خالی نیست :

ü       یا تو و مخاطبت در آنچه می دانید با یکدیگر مجادله می کنید که در این صورت خیر خواه هم نبوده ،‌بلکه طالب رسوایی یکدیگر ید و ارزش علم را پایین آورده اید .

ü       یا هر دو نادان هستید که در این صورت جهل یکدیگر را آشکار و از روی نادانی به مخاصمه پرداخته اید .

ü       یا فقط تو دانایی که در این صورت به مخاطبت ستو روا داشته ای ؛ زیرا می خواهی عیب و لغزش او را آشکار نمایی.

ü       یا تو نادانی و مخاطبت دانا که در این صورت احترام او را نادید ه گرفته و در جایگاه خویش قرار نداه ای .

و تمام این چهار صورت را نباید انجام داد . بنابراین ،‌کسی که با انصاف باشد و پذایرای حق گردد و مجادله را رها کند ،‌ایمان خویش را استحکام بخشیده و دین و عقل خویش را پاس داشته است .

ادامه دارد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » شهسوارزاده ( پنج شنبه 90/11/13 :: ساعت 4:44 عصر )
»» ادامه مباحث سخنان بلیغ حضرت امام حسین

  36 - دعای حضرت علیه السلام

خداوندا ! با احسان فراوانت ،‌توفیق حضور در پیشگاهت را از من سلب مگردان و با بلایا ،‌مرا تأ دیب مکن.

37- ویژگی های مهم

صداقت ،‌عزت است و دروغ ،‌ناتوانی است ،‌اسرار ،‌امانت هستند و همسایگی ،‌مانند خویشاوندی است و همیاری و کمک ،‌نشانه درستی است و کار کردن ،‌موجب تجربه است ،‌خوش اخلاقی ،‌عبادت خداست و سکوت ،‌زینت شخص است و حرص و طمع ،‌نا داری و بی چیزی است . سخاوتمندی و بخشندگی ،‌بی نیازی است و مدارا کردن با مردم ،‌ نشانه عقل و فکر است .

38- سخنی با حسن بصری

( امام خطاب به حسن بصری که او را نمی شناخت فرمود )‌ای پیر مرد ! آیا از نفس خود در روز جزا راضی هستی؟نه ؛ حضرت فرمود:‌آیا در فکر هستی که وجودت را وادار کنی به ترک چیزهایی که برایش ،‌در روز قیامت نمی پسندی . گفت :‌آری حضرت فرمود :‌بگو ببینم چه کسی بیش از تونسبت به قیامت و معادش به خود خیانت می ورزد ؟ با این که به ترک گناهان نمی پردازی ؟‌امام پس از این سخن عبور کردند، حسن بصری پرسید :‌این شخص چه کسی بود؟ گفتند :‌حسین بن علی (‌ع)‌گفت :‌راحتم کردید .

39- نصیحت ارزنده

(روزی حضرت به ((ابن عباس )) فرمود ) در آنچه تو را سودی نیست سخن مگو؛ زیرا می ترسم بار گناهانت افزوده شود .

و سخن بی فایده به زبان میاور تا این که جایگاهی برای سخن بیابی ، زیرا چه بسا سخنوری که حق می گوید ،‌ولی مورد عیب و سرزنش قرار می گیرد.

با افراد بر دبار و افراد بی خرد مجادله مکن ، زیرا شخص برد بار بر تو غالب آید و نادان تو را آزارده (‌خاطر)‌سازد .

در باره برادر مومنت در پنهان سخنی مگو مگر آ‌نچه که دوست داری او،‌در پنهانی تو بگوید و همانند مردی عمل کن که می داند با جرم و گناه مؤاخذه و با نیکی و احسان پاداش داده خواهد شد ،‌و السلام

40-مرگ با عزت

اگر انسان با عزت بمیرد بهتر است که با ذلت و خواری زندگی کند .

41- تکبر برای کیست ؟

مردی به حضرت عرض کرد :‌من تو را متکبر می بینم ! حضرت فرمود،‌تمام تکبر و بزرگی برای خداست و بر غیر او نیست ،‌اما خداوند فرموده است :‌عزت برای خدا و رسولش و مومنان است .

42- مصرف صحیح

 اموال تو ،‌اگر واقعاً‌به سود تو نباشد ،‌تو در راه اموالت مصرف شده ای ،‌پس باقی مگذار برای بعد از مرگت ،‌که در این صورت اموال تو،‌ذخیره دیگران است ،‌در حالی که حساب آن اموال را از تو می کشند و بدان که نه تو برای مال می مانی و نه مال به تو وفادار است ،‌پس قبل از این که مال ،‌تو را بخورد (‌بمیری و مال باقی باشد )‌تو آن را مصرف کن   .

  43- جملات آموزنده

فراگیری علم و دانش اولین درجه معرفت است ،‌و زیادی تجربه ،‌عقل را افزایش می دهد و شرافت ، خود نوعی تقواست .و قناعت ،‌راحتی بدن است ،‌و هرکس تورا دوست بدارد ،‌از ارتکاب خلاف بازت می دارد و هر کس تو را دشمن داشته باشد ،‌تو را به انجام خلاف تشویق می نماید .

44- فلسفه روزه

از حضرت سؤال شد:‌چرا خداوند روزه بر بندگانش واجب ساخته است ؟فرمود :‌تا افراد بی نیاز درد گرسنگی را بچشند و در نتیجه ،‌بر مساکین ببخشند.

45- حفظ آبرو

اگر شنیدی کسی آبروی مردم می برد سعی کن تو را نشناسد زیرا هر کس را بشناسد ،‌بیشتر آبروی او را می ریزد .

ادامه دارد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » شهسوارزاده ( پنج شنبه 90/11/6 :: ساعت 10:57 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اسلام و حضرت خدیجه (س)
ویندوز 1
مبانی کامپیوتر
میانبر در کیبورد
خطرات استفاده از فلش
شماره اس ام اس های مهم و لازم کشور
[عناوین آرشیوشده]