سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای ابن مسعود! هرکس دانش آموزد و بدان عمل نکند، خداوند روز قیامت او را کور محشور می گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
به وبلاک حسین شهسوارزاده خوش آمدید
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ادامه مباحث سخنان بلیغ حضرت امام حسین

  64- آقائی و سیادت

( گفته شدکه امیر مومنان (ع)از فرزنداشان حسین (ع)سوال نمودند:)آقائی و شرافت چیست ؟ فرمود نیکی کردن به قوم و خویشاوند ، ‌بردباری و تحمل خطا و لغزش مردم ، سوال کردند:‌ بی نیازی چیست ؟ فرمود:‌کم کردن آرزوها و راضی بودن به قدرکفایت.سوال نمودند:‌فقر و نیازمندی چیست؟ فرمود:‌حرص، ‌وناامیدی بسیار به فضل الهی.سوال کردند: ‌پستی چیست ؟ فرمود: این که مردی خود را از گناه یا حوادث نگاه دارد، ‌ولی همسر خویش را تسلیم حوادث نماید ! سوال نمودند :پرده دری چیست ؟‌فرمود: دشمنی باکسی که فرمانت می دهد( و امیر بر توست) و توان آن را دارد که به تو ضرر و سود رساند.

(سپس امیر مومنان (ع) به حارث اعور توجه نموده،‌فرمودند: حارث ! این حکمت های مفید را به فرزندانتان بیاموزید ،‌که موجب افزایش فکر ،‌دور اندیشی و نظر خواهد شد .)

65- خانه مبارک؟

  (مردی خانه ای ساخت به حضرت عرضه داشت :‌دوست دارم شما برای تبرک قدم به خانه گذاشته نام خدا را ببرید و دعا کنید ،‌حضرت داخل خانه شد و فرمود :) خانه آخرت خویش را تباه ،‌اما سرای ! (دنیای) دیگران را آباد کردی ،‌اهل زمین عزیزت شمارند ،‌ولی اهل آسمان ها دشمنت دارند.

66    - سوگند غلط

از سوگند زیاد پرهیز کنید ، زیرا انسان برای چهار جهت سوگند یاد می کند .

اول : یا به خاطر پستی ( وکمبودی) که در خویش احساس می کند ،‌ او را و امیدارد که با قسم خوردن مردم تصدیقش نمایند .

دوم : در سخن آوردن دلیل و برهان ناتوان است ،‌از این رو سوکند را زاید بر کلام ( معمول ) خویش و برای رسیدن به مقصود به کار می گیرد .

سوم :‌در معرض اتهام مردم است و فکر می کند جز با سوگند از او نمی پزند.

چهارم ،‌( عادت کرده ) که زبان خویش را رها کند ( قسم یاد نماید )

67    - نیکوکاران

آن گاه که قیامت بر پا شود منادی مردم را خطاب می کند : ‌ای مردم !‌ هرکه پاداشی از خداوند طلب دارد بر خیزد ،‌پس جز اهل نیکی و خیر ،‌ بر نخیزید و حضرت بسیار این بیت را ترنم
 می کردند:ای کسانی که از دنیای ناپدار لذت می برید ! ‌فریفته شدن به سایه ای که از بین
 می رود حماقت است.

68-بنده دنیا

مردم بندگان دنیا هستند و دین خدا بازیچه زبانشان شده و آن را هر گونه که زندگی شان اقتضا کند ،‌تغییر می دهند و اگر به واسطه بلایی امتحان شوند، ‌معلوم خواهد شد که چه کمد انسان های متدین و واقعی

69- ظاهر و باطن قرآن

قرآن ظاهرش زیبا و باطنش عمیق است .

70- اصناف مردم

مردی خدمت امیر مومنان آمد و عرضه داشت : اگر عالمید بفرمایید ((ناس )) و (( اشتباه ناس )) و (( نسناس))چه کسانی هستند ؟‌امیر مومنان روبه فرزندشان کرده و فرمودند :‌حسین جان !جواب مرد را بده.حضرت فرمودند: ‌اما ناس، بدان که ما خانواده، ناس هستیم ؛زیرا خداوند در قرآن فرموده است : ‌از همان جایی که مردم کوچ می کنند شما نیز کوچ کنید و این رسول خدا بودکه مردم را برای مشعر الحرام کوچ داد. اما اشتباه ناس،‌آنها شیعیان و یاران مانند که از خود ما هستند و از این رو حضرت ابراهیم ( ع) فرمود:هرکس از من پیروی نماید ،‌از من است ،‌و اما نسناس توده بزرگ مردم هستند . با دست به گروهی اشاره کردند و این آیه را قرائت فرمودند:‌اینان نیستند مگر حیوانات بلکه پایین تر و پست تر از آنها

71- کمال عقل

( روزی در حضور حضرت در مجلسی که معاویه نیز بود در مورد عقل گفت و گو شد) حضرت فزمودند :‌تکمیل عقل ممکن نیست ،‌مگر با پیروی از حق و حقیقت

72- شیر دادن به کودک

( سوال کردند: یا ابا عبدالله ! چه زمانی شیر دادن به کودک واجب می شود ؟ جواب
فرمودند :‌زمانی که صدای گریه اش شنیده شود .

73- دوستی و دشمنی

هر کس به ما مهر ورزد و علاقمند باشد ‌،بخه جدم رسول الله (‌ص ) عشق ورزیده و هر کس با ما خصومت ورزد ،‌با جدم پیغمبر اکرم ( ص )‌دشمنی کرده است .

74- بنی امیه دشمن قسم خورده اسلام

ما وبنی امیه به خاطر خداوند با هم دشمنی کنیم و ما و ایشان همواره تا روز قیامت این چنین خواهیم بود و در این جهبه بندی جبرئیل آمد و پرچم حقیقت را بین لشکر ما برافراشت .

و ابلیس آمد و پرچم باطل را بین آنها برقرار ساخت و همانا اولین خونی که در اسلام از منافقان بر زمین ریخت ،‌خون عثمان بن عفان بود.

75-عثمان مردار امت

همانا عثمان مردار گندیده ای است روی صراط،که هرکس سوی آن برود عاقبتش ورود به جهنم است و هر کس از آن عبور کند،به بهشت وارد می شود.

76-اهل بیت علیهم السلام قبل از خلقت آدم ( ع )

( حبیب بن مظاهر از سید الشهدا( ع) سوال کرد :‌قبل از خلقت آدم (‌ع)‌شما چگونه بودید؟) حضرت در جواب فرمودند:‌انواری که اطراف عرش الهی در گردش بودیم و به ملائکه تسبیح و تهلیل و حمد را آموزش می دادیم.

77- غصب خلافت

ابابکر و عمر با تعمد اقدام به غصب خلافت کردند در حالی که تمام امر ،‌مربوط به ما می شد و آن دو سهمیه ای اندک مانند سهم الارث مادر بزرگ برای ما قرار دادند ،‌اما سوگند به خدا روزی که مردم طلب شفاعت از ما کنند آنها خود را ملامت می کنند .

78- ملت ابراهیم علیه السلام

هیچ کس بر ملت و شریعت ابراهیم نبوده است ،‌مگر ما و شیعیانمان و مردمان دیگر از این راه وروش دورند

79- تفسیرآیه

( نضر بن مالک از حضر ت سید الشهدا (‌ع )‌پرسید : ‌معنای کلام الهی که می فرماید،‌(( این دو گروه دشمن ،‌در خدایشان با هم مخاصمه می کنند ))‌ چیست ؟)حضرت فرمود : این دو ،‌ما اهل بیت و بنی امیه هستیم ما گفته ایم ،‌خدا درست و صحیح فرموده و آنان می گویند :‌خدا باطل و کذب گفته است ،‌پس ما و ایشان تا روز قیامت با هم دشمن هستیم

80-و الشمس و ضحیها

( حارث بن اعور می گوید باید :نگذارد به امام حسین ( ع )‌عرض کردم ای فرزند پیغمبر فدایت شوم !‌به من از کلام الهی که می فرماید :‌(( و الشمس و ضحیها)) خبرده )حضرت فرمودند :‌وای بر تو ای حارث !آن خورشید محمد ( ص) است بار دیگر سؤال کردم معنای (( و القمر اذا تلیها)چیست ؟ حضرت جواب فرمودند :‌آن ماه علی این ابی طالب ( ع )‌است که بعد از پیغمبر بافاصله می آید و در نهایت از (( و النهای اذا جلها )) سوال کردم ،‌فرمودند :‌منظور قائم آل محمد (‌ص ) است که زمین را از عدل و داد آکنده می سازد .

 ادامه دارد(التماس دعا)



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » شهسوارزاده ( شنبه 91/2/16 :: ساعت 3:37 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

اسلام و حضرت خدیجه (س)
ویندوز 1
مبانی کامپیوتر
میانبر در کیبورد
خطرات استفاده از فلش
شماره اس ام اس های مهم و لازم کشور
[عناوین آرشیوشده]